Omdat Nederland als zakelijke en toeristische bestemming ,,grote en groeiende” concurrentie ondervindt, kiest het NBTC voor een smallere focus, om Nederland toch verkocht te krijgen in het buitenland. ,,We beperken het aantal activiteiten en concentreren ons op een beperkt aantal grote thema’s”, aldus directeur Jos Vranken.
De rijksbijdrage aan de Holland-promotie wordt de komende jaren gefaseerd gehalveerd om in 2015 uit te komen op 8,3 miljoen euro per jaar. De marketingclub zet in op een aantal thema’s en wordt online actiever. ,,Het NBTC blijft in aangepaste omvang actief in Nederland en in de elf voor Nederland belangrijkste herkomstlanden en landen met de meeste potentie.”
De pijlen blijven gericht op Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, de VS, Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland, China en Japan. ,,Deze landen vertegenwoordigen zo’n 80 procent van het totale buitenlandse bezoek aan Nederland”, zei Vranken. ,,We onderzoeken de mogelijkheid voor een Holland-alliantie in Brazilië.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl